Helpdeskfraude tegengaan, ING heeft de oplossing!
Helpdeskfraude kan voor veel problemen zorgen; voor het slachtoffer kan het zowel financiële als emotionele gevolgen hebben.
Wat is helpdeskfraude?
Helpdeskfraude is een vorm van oplichting waarbij een crimineel zich voordoet als iemand die bij de helpdesk werkt. Een voorbeeld hiervan was een tijdje geleden dat er iemand uit India belde omdat er problemen waren met je Microsoft-account en die had hier je inloggegevens voor nodig. Uiteraard moet je hier niet op ingaan. Tegenwoordig is het niet alleen maar iemand die uit India belt; het kan ook iemand zijn die zegt namens ING te bellen. Het wordt dan ook steeds moeilijker om echt van nep te onderscheiden.
De oplossing van ING
ING heeft een oplossing bedacht om dit tegen te gaan. Als er bijvoorbeeld iemand met het verhaal komt dat er iets mis is met je betaalpas of betaalrekening, kun je vanaf 16 april via de app van ING controleren of je wordt gebeld door iemand van ING. In de app komt een nieuwe knop te staan met ‘Check het Gesprek’. Door deze functie kun je je eigen nummer invoeren en dan wordt er door het systeem gecontroleerd of er door iemand binnen ING op dat moment met jouw nummer wordt gebeld. Als je niet wordt gebeld door iemand van ING, komt er ook een handleiding wat je moet doen.
Wat zal een bank nooit vragen?
- Een bank zal nooit via de telefoon vragen om geld over te maken, zowel via een bericht als een telefoongesprek.
- Een bank zal nooit iemand langs sturen om een betaalpas en inlogapparaatjes op te halen.
- Een bank zal nooit vragen om uw bankpas of inlogapparaatjes op te sturen.
- Een bank zal nooit vragen in een telefoongesprek of in tekstberichten om uw inloggegevens af te geven.
- Een bank zal nooit toegang vragen om op uw computer of andere apparaten software te installeren.
Lees ook ons artikel over Spoofing.
Bent u erin getrapt?
Als u denkt dat u er toch in bent getrapt, neem dan direct contact op met de bank en die zal u verder begeleiden in het proces.
Bronnen en handige links:
- Veiligbankieren.nl: Helpdeskfraude
- Veiliginternetten.nl: Welke vormen van cybercrime zijn er?
- NVB.nl: Online fraude en oplichting
- NU.nl: ING-klanten kunnen via app checken of ze met echte bankmedewerker spreken